Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Sighișoara
componentă a Coridorului IV Pan-European, pentru circulaţia trenurilor cu viteza de 160 km/h.
Prezentare proiect
Traseul proiectat va fi amplasat în principal pe teritoriul județelor Brașov și Mureș, dar și pe teritoriul județelor Covasna (Comuna Belin – 1.100m) și Harghita (Comuna Secuieni – 390m).
Lucrările pentru Secțiunea 1, care fac parte din prezentul Lot geografic – 01, cuprind următoarele categorii de lucrări:
1. Suprastructura și Terasamente Linii C.F.
Prin lucrările proiectate s-a avut în vedere:
- Îmbunătățirea geometriei traseului în plan și în profil longitudinal (rectificări de curbe și încadrarea elementelor de profil în prevederile normativelor în vigoare);
- Geometria căii în profil transversal;
- Creșterea portanței la nivelul platformei de pământ și al platformei căii.
Pentru reabilitarea liniei de cale ferată s-au proiectat următoarele tipuri de lucrări:
- Geometrizări ale traseului:
- Mărirea lungimii curbelor de racordare;
- Mărirea razei curbelor;
- Înlocuirea grupărilor de curbe cu raze diferite cu o singură curbă (pe zonele unde a fost posibilă modificarea);
- Asigurarea lungimii corespunzătoare pentru aliniamentele dintre curbe.
- Sistematizări de stații c.f.
2. Poduri și Viaducte
Lucrările de artă care se execută în cadrul reabilitării liniei de cale ferată Brașov – Sighișoara sunt:
- Lucrări complet noi (infrastructuri, suprastructuri și elemente de racordare);
- Lucrări de reparații și consolidare a structurilor de rezistență și a racordărilor podurilor și viaductelor existente, precum și amenajarea amonte și aval a văii, în vederea asigurării scurgerii cât mai rapide a apelor din zona căii ferate;
- Lucrări de desființare prin demolare a unor poduri și viaducte de pe traseul existent după darea în exploatare a variantelor.
3. Podețe
Lucrările de reabilitare a liniei de cale ferată prevăd lucrări la podețele existente, dar și construirea de noi podețe. Principalele lucrări constau în:
- Demolarea podețelor existente și înlocuirea acestora cu podețe noi tip C1, C2, C3 sau D;
- Lucrări de prelungire a podețelor existente (în amonte și/sau în aval), cu repararea structurii existente, realizarea racordărilor noi în zona prelungită și repararea celor existente, pentru a corespunde circulației în siguranță a convoaielor de cale ferată, precum și amenajarea amonte și aval a văii, în vederea asigurării scurgerii cât mai rapide a apelor din zona căii ferate.
4. Pasaje Superioare
Pentru Secțiunea 1, Brașov – Sighișoara, a fost necesar să se proiecteze patru pasaje superioare:
- Intersecția DJ 131 cu calea ferată, la km c.f. 182+913,85. Pasajul va traversa pachetul de linii de cale ferată și drumul județean DJ 131B, fiind în aliniament și având 3 deschideri de câte 33,00 m fiecare.
- Intersecția DJ 112A cu calea ferată, la km c.f. 208+405,181. Pasajul va fi proiectat în aliniament, având 5 deschideri de câte 33,00 m fiecare.
- Intersecția DJ 131D cu calea ferată, la km c.f. 225+068,122. Pasajul a fost dimensionat pentru un gabarit CF de 7,80 m și va traversa pachetul de linii de cale ferată, fiind proiectat în aliniament și având 3 deschideri de câte 33,00 m fiecare.
- Intersecția DN 13E cu calea ferată, la km c.f. 191+938 (Pasajul superior de la Feldioara). Pasajul nou proiectat va fi în aliniament, va avea trei deschideri de câte 33,00 m și o înălțime de gabarit pentru calea ferată de 8,00 m.
5. Tuneluri
Pentru Secțiunea 1, Brașov – Sighișoara, a fost necesar să se proiecteze 5 tuneluri noi și reabilitarea unui tunel:
- Tunelul nou Mureni;
- Tunelul nou Ormeniș;
- Tunelul nou Homorod;
- Tunelul nou Archita 1;
- Tunelul nou Archita 2;
- Reabilitarea Tunelului Beia.
6. Drumuri
Drumurile și, în general, căile rutiere de acces au fost proiectate în conformitate cu normele tehnice privind proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor, incluzând:
- Interferența liniei c.f. cu drumurile județene din zonă;
- Amenajări de accese rutiere în zona clădirii de călători a stațiilor.
7. Protecția Mediului
Ca lucrări proiectate pentru protecția mediului se pot enumera:
- Panouri fonoabsorbante;
- Acțiuni de reducere a zgomotului generat de traficul feroviar;
- Panouri antiorbire.
8. Energoalimentare
Tronsonul de cale ferată electrificată Brașov – Sighișoara a fost proiectat să fie alimentat cu energie electrică în sistemul 1×25 kV – 50 Hz prin intermediul substațiilor de tracțiune Măieruș, Rupea și Mureni, iar secționarea liniei de contact se va realiza prin patru posturi de secționare (PS Bod, PS Cața 2 montate pe magistrală și PS Cața 1 și Racoș amplasate pe linia veche Racoș-Cața) și prin separatoare manuale sau cu comandă de la distanță din stațiile c.f.
9. Telecomunicații
Prin aceste lucrări se urmărește:
- Asigurarea continuității comunicațiilor la obiectivele existente pe durata lucrărilor de construcție;
- Mutarea instalațiilor existente în noile locații, respectiv scoaterea lor de sub incidența lucrărilor de construcție;
- Infrastructura (suporturi) de instalare a cablurilor proiectate;
- Racorduri la noile obiective;
- Demontarea vechilor instalații TC.
10. Linia de contact
Linia de contact a tronsonului Brașov – Sighișoara se va reabilita prin înlocuirea ei cu o linie de contact complet compensată, cu parametri adecvați vitezei de circulație de 160 km/h, atât în stații cât și pe liniile curente.
11. Protecția instalațiilor din cale și vecinătate
12. Construcții civile
13. Instalații
14. Apărări de maluri și devieri de cursuri de apă
15. Instalații de semnalizare
Pe tot traseul s-au proiectat instalații de Centralizare Electronică (CE), Bloc de Linie Automat Integrat, ERTMS/ETCS și Sistem centralizat de control în Brașov OCC.