Reabilitarea liniei de cale ferată Focşani - Roman
Studiu de Fezabilitate
Prezentare proiect
Proiectul are ca scop „Reabilitarea liniei de cale ferată Focșani – Roman”, cu o lungime de aproximativ 147,7 km, în vederea asigurării unui grad ridicat de siguranță a traficului feroviar.
În conformitate cu cerințele Caietului de sarcini al Beneficiarului, lucrările proiectate asigură îndeplinirea următoarelor cerințe fundamentale:
- Îmbunătățirea parametrilor infrastructurii feroviare pentru creșterea vitezei maxime de circulație la 120 km/h pentru trenurile de marfă și, respectiv, minim 160 km/h pentru trenurile de călători.
- Asigurarea condițiilor de interoperabilitate privind sarcina admisă pe osie și gabaritul de liberă trecere.
- Reabilitarea lucrărilor de artă în conformitate cu recomandările expertizelor tehnice și a dimensionării hidraulice corespunzătoare debitelor de calcul, cu probabilitatea de 1%, stabilite prin Studiul Hidrologic, și scoaterea de sub efectul inundațiilor pe zonele inundabile.
- Reabilitarea construcțiilor civile din stații, cu accent pe îmbunătățirea condițiilor de călătorie, a accesibilității persoanelor cu mobilitate redusă, precum și îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru personalul de exploatare a căii ferate.
- Modernizarea instalațiilor de tracțiune electrică.
- Modernizarea instalațiilor de semnalizare feroviară – introducerea de instalații moderne de centralizare electronică și implementarea sistemului ERTMS + GSM-R.
- Modernizarea instalațiilor de telecomunicații feroviare.
- Lucrări de protecția mediului prin amplasarea de panouri fonoabsorbante în toate zonele afectate de zgomotul produs de traficul feroviar; se va acorda o atenție deosebită protejării mediului în zonele de intersecție cu cursurile de apă, pe zonele cu terasament instabil și inundabil, astfel încât cadrul natural să fie cât mai puțin afectat, atât pe perioada de execuție, cât și pe perioada de exploatare a liniei CF.
Obiectivele preconizate a fi atinse prin realizarea investiției publice sunt în conformitate cu Specificațiile Tehnice de Interoperabilitate.
Parametrii prevăzuți pentru modernizarea liniei de cale ferată, în conformitate cu Specificațiile Tehnice de Interoperabilitate (STI) și cu previziunile cererii de trafic de călători și de marfă, național și internațional, sunt următorii:
- Linie dublă, electrificată de 25 kV.
- Introducerea sistemului de siguranță ERTMS nivel 2 și a instalațiilor de centralizare electronice în stații și linie curentă.
- Gabarit de încărcare C.
- Sarcina pe osie: 25 tone/osie.
- Lungimea maximă a trenului: 740 m în toate stațiile.
- Caracteristici ale peronului – peroane înalte +0,55 NSS și lungimea peronului de 200 m în stațiile intermediare și minimum 250 m în stațiile Focșani, Mărășești, Adjud și Bacău.
- Lucrări civile în stații: lucrări de reparații și reabilitări energetice ale construcțiilor existente, intervenții la structuri, eficientizare fluxuri.
Lucrările prevăzute în cadrul Studiului de Fezabilitate sunt următoarele:
- Infrastructură, suprastructură CF: îmbunătățirea geometriei traseului în plan și în profil longitudinal cu 5 variante de traseu și înlocuirea materialului de cale existent cu material nou.
- Reabilitarea liniilor, stațiilor, sistemelor feroviare, și proiectarea a 5 variante de traseu definitive în lungime totală de cca. 12,5 km, astfel încât între Cap X Focșani – Cap X Roman să se obțină viteza proiectată de 160 km/h pe peste 90% din lungimea totală a traseului.
Consolidări: s-au proiectat următoarele tipuri de lucrări de consolidări: rigolă prefabricată acoperită cu rebord, șanț ranforsat monolit, zid de sprijin de debleu fundat direct, sprijinire cu piloți de diametru mare (coloane de beton armat).
Treceri la nivel: modernizarea trecerilor la nivel cu dale elastice – 10 treceri la nivel se desființează și se asigură accesul prin drumuri de legătură sau pasaje rutiere superioare.
Poduri, podețe: înlocuirea sau reabilitarea lucrărilor de artă existente – 130 lucrări.
Pasaje superioare: 2 pasaje noi în amplasament existent, 2 se repară și 5 rămân ca în situația actuală – 1 pasaj superior nou, ca urmare a desființării TN km 342+700 la intersecția cu DN 15D.
Apărări de maluri: în zona lucrărilor de artă s-au prevăzut amenajări locale ale albiei, protecție a albiilor, praguri de fund și lucrări de amenajare locală a albiei pe noul amplasament al lucrărilor de artă de pe variante.
Peroane: lungime minim 200 m în stații și 150 m în puncte de oprire; lățime 6,00 m; înălțime +0,55 față de NSS; tunel pietonal între peroane pentru stațiile în care viteza proiectată este de 160 km/h.
Clădiri călători și CED: lucrări de reabilitare clădiri călători și CED. Clădiri noi datorate sistematizării stațiilor – 3 clădiri. Conform solicitării Beneficiarului, au fost prevăzute clădiri de tip minimal în stațiile Sascut și Valea Seacă, respectiv clădiri de tip mediu în stația Pădureni Putna. De asemenea, sunt prevăzute lucrări de demolare a construcțiilor degradate.
Semnalizări și centralizări feroviare: CE și ERTMS.
Telecomunicații feroviare: înlocuirea echipamentelor existente, care au un grad ridicat de uzură, cu echipamente care folosesc tehnologie modernă.
Linia de contact, protecție instalații și energoalimentare: reabilitarea instalațiilor existente prin înlocuirea lor cu instalații noi.