Proiectarea și execuția tunelului Turdaș

Prezentare proiect

Tunelul Turdaș, amplasat pe tronsonul de cale ferată Coșlariu – Simeria, este parte a liniei feroviare Brașov – Simeria, un element cheie al Coridorului IV Pan-European Feroviar. Acesta joacă un rol crucial în modernizarea infrastructurii feroviare românești, fiind un proiect esențial pentru facilitarea circulației trenurilor de mare viteză.

Tunelul Turdaș se află între kilometrii 456+295 și 457+075, având o lungime totală de 780 de metri. Este situat pe varianta locală a liniei Coșlariu – Simeria, între stațiile Vințu de Jos și Simeria. Tunelul a fost construit în cadrul programului de reabilitare a liniei de cale ferată pentru a permite circulația trenurilor de călători cu viteze de până la 160 km/h și a trenurilor de marfă cu viteze de 120 km/h.

Din punct de vedere al traseului, tunelul este amplasat într-o curbă cu o rază de 3.000 de metri, pe o lungime de 605 metri. Aceasta este urmată de o curbă de racordare de 80 de metri și un aliniament de 95 de metri. La capetele tunelului au fost proiectate două inele portal, fiecare având o lungime de 5,85 metri. În plan longitudinal, tunelul are o pantă de 5‰.

Tunelul Turdaș are o importanță tehnologică majoră, fiind primul din România construit integral în tranșee deschisă, în pământuri cu umflări mari. Acest tip de soluri reprezintă o provocare tehnică, deoarece pot cauza deplasări și instabilități structurale. Secțiunea transversală a tunelului a fost special proiectată pentru a prelua efectele nefavorabile ale acestor pământuri, asigurând astfel siguranța și durabilitatea construcției.

Construcția acestui tunel marchează o premieră în ingineria feroviară românească și contribuie semnificativ la modernizarea rețelei feroviare, facilitând un transport mai rapid și mai sigur. Tunelul Turdaș nu doar că îmbunătățește infrastructura de transport, dar reprezintă și o dovadă a progresului tehnologic din domeniul construcțiilor feroviare din România.

Galerie foto