Reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor

Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor

LOT 2 Aghireș – Poieni

Prezentare proiect

Lotul 2 al proiectului „Electrificare și reabilitare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor” este parte componentă a Magistralei 300, fiind cuprins între Cap Y Stația CF Aghireș și Cap Y Stația CF Poieni, cu o lungime de 36,6 km.

Lucrările proiectate pentru execuție se referă la următoarele categorii:

1. Suprastructură

Lucrările proiectate la suprastructura c.f. sunt următoarele:

Sistematizarea stațiilor și haltelor de mișcare:

  • Pentru liniile curente și directe din stații, precum și pentru primirea-expedierea trenurilor: înlocuirea materialului de cale existent cu material nou: șine de tip 60E1, montate pe traverse monobloc din beton, cu prindere elastică, prisma căii va fi realizată din piatră spartă nouă.
  • Pentru celelalte linii din stații se vor folosi șine noi de tip 49E1, traverse monobloc din beton noi și prindere elastică, iar prisma căii va fi realizată din piatră spartă cernută și piatră spartă nouă.
  • Realizarea căii fără joante pe toată lungimea.
  • Sudarea reperelor aparatelor de cale și înglobarea acestora în calea fără joante.
  • Înlocuirea aparatelor de cale de pe liniile reabilitate din stații cu aparate de cale noi.

Se vor utiliza aparate de cale cu următoarele caracteristici:

  • Schimbătoare de cale 60-300-1:9 cu viteză pe abatere de 40 km/h pentru liniile directe și primiri-expedieri.
  • Schimbătoare de cale 49-300-1:9 cu viteză pe abatere de 40 km/h pentru restul liniilor.
  • Traversări duble joncțiuni 60-300-1:9 cu viteză pe abatere de 40 km/h.

2. Infrastructură

  • Corectarea elementelor geometrice ale traseului în plan, longitudinal și transversal.
  • Creșterea portanței la nivelul platformei de pământ și a platformei căii.
  • La liniile curente și directe, substratul căii va avea grosimea de 40 cm, cu geogrile și prevăzut cu geotextil. Platforma c.f. și de pământ vor avea pantă de 5%.
  • La celelalte linii, substratul căii va fi de 30 cm, cu geotextil. Platforma c.f. și de pământ vor avea pantă de 3%.
  • În zonele unde este necesar, extinderea terasamentului se va realiza prin executarea treptelor de înfrățire.
  • Terasamentul nou și extinderea terasamentului existent se vor realiza prin completări cu material de umplutură: pământ categoria CIII1 conform STAS 7582-91 (dar nu în zona platformei), pietriș de râu sau material granular din săpăturile din cale.
  • În zonele de rambleu peste 6,00 m se vor realiza banchete cu lățimea minimă de 2,00 m și pantă transversală de 5% către exterior sau cu taluze ranforsate cu geogrile.
  • Taluzul rambleelor și debleelor se va profila cu pantă de 1:1,5.

Lucrările de colectare și scurgere a apelor, pe intervale și stații, constau în:

  • Șanțuri de platformă, din pământ sau beton, pe ambele părți ale căii.
  • Drenuri longitudinale pentru colectarea apelor de infiltrație.

2. Consolidări

Au fost proiectate următoarele soluții:

  • Șanț ranforsat monolit.
  • Rigole acoperite cu/fără rebord.
  • Zid de sprijin de debleu, din beton armat, fundat direct.
  • Sprijinire cu coloane de beton armat, cu dren în față.
  • Structură de pământ armat.
  • Consolidare taluz cu plăci ancorate.
  • Reparații parament zid existent stânga/dreapta, la intrare/ieșire tunel.

3. Lucrări de artă

S-au proiectat lucrări la 3 poduri, 1 ecoduct, 1 pasaj superior, două tuneluri și 67 podețe.

  • Poduri: Pentru cele 3 poduri existente, au fost proiectate structuri de:
    • Pod cu grinzi metalice înglobate în beton armat, așezate pe culei de beton armat, fundate direct (Pod P014).
    • Podul P015 va fi înlocuit cu un podeț, din prefabricate de beton armat, tip C3.
    • Podul P016 va fi înlocuit cu un podeț dalat, din elemente prefabricate, tip D5.
  • Podețe: Pentru podețe, au fost proiectate următoarele tipuri de structuri:
    • Podețe monolite și/sau prefabricate din beton armat, lucrări de reparații.
    • Podețe dalate din elemente prefabricate.
  • Ecoduct: S-a prevăzut construcția unui ecoduct, amplasat pe intervalul Brăișoru-Poieni, la km ex. 560+994, ce va asigura trecerea animalelor sălbatice peste calea ferată.
  • Pasaj superior: Se vor executa lucrări de adaptare a zidurilor de sprijin existente la Pasajul Superior de la km ex. 556+163 (supratraversarea DN 1 peste calea ferată).
  • Apărări

S-au proiectat următoarele tipuri de lucrări de apărare maluri:

  • Apărare de mal cu zid de sprijin din beton armat, fundat pe piloți forați (Poieni).
  • Apărare de mal cu diguri din saltele de gabioane (Brăișoru-Poieni).
  • Consolidare cu pereu din beton (Huedin-Brăișoru, Brăișoru).

4. Tunele

La tunelele existente Stana fir I km 541+625 – km 541+923 și Stana fir II km 541+658 – km 541+973, s-au prevăzut lucrări de reparații în interiorul și în exteriorul lor.

5. Instalații de semnalizare feroviară

În cadrul lucrărilor la instalațiile SCB proiectate, s-au prevăzut următoarele:

  • Modernizarea instalațiilor de centralizare din stații, prin înlocuirea acestora cu instalații de centralizare electronică.
  • Introducerea instalațiilor de bloc de linie automat integrat (BLAI).
  • Dotarea trecerilor la nivel cu instalații de semnalizare a apropierii trenurilor, cu semibariere (BAT).
  • Introducerea instalației de control punctual al vitezei tip INDUSI.
  • Dotarea cu instalație ERTMS/ETCS nivelul 2 pe tot tronsonul feroviar.
  • Introducerea sistemului GSM-R.
  • Realizarea rețelei principale de transport.
  • Lucrări provizorii pentru menținerea în funcțiune a unor părți din instalațiile existente, pe durata execuției lucrărilor.
  • Lucrări de protecție la cablurile existente, pentru menținerea în funcțiune a instalațiilor de semnalizare, pe durata execuției lucrărilor la tronsonul feroviar.

6. Instalații de telecomunicații c.f.

Pentru instalațiile de telecomunicații, s-au prevăzut următoarele lucrări:

  • Modernizarea instalațiilor de telecomunicații utilizate pentru siguranța circulației.
  • Modernizarea instalațiilor de telecomunicații de exploatare din stațiile și clădirile c.f.
  • Modernizarea instalațiilor pentru informarea publicului călător, prin dotarea cu panouri cu afișaj digital și ceasuri în stații, instalații de sonorizare în stații, precum și cu aparatura necesară funcționării instalațiilor respective.
  • Înlocuirea instalațiilor de transport și acces date pe fibră optică și refacerea rețelelor de cabluri.
  • Montarea de instalații de supraveghere video în stații și la trecerile la nivel.
  • Instalarea de sisteme de control acces pentru spațiile tehnologice.
  • Pentru casele de bilete și birourile de informații, se vor monta instalații interfon duplex pentru comunicarea cu publicul călător.
  • Lucrări de protecție la cablurile existente, pentru menținerea în funcțiune a instalațiilor de telecomunicații, pe durata execuției lucrărilor la tronsonul feroviar.

Va fi asigurată compatibilitatea echipamentelor/instalațiilor de telecomunicații proiectate cu echipamentele/instalațiile de telecomunicații existente care nu aparțin proiectului și care vor fi conectate pe inelul magistral FO existent.

7. Construcții civile și instalații aferente

Se vor reabilita clădirile pentru călători (Stana, Huedin, Brăișoru), o clădire nouă în Poieni și alte clădiri ce deservesc traficul feroviar (district L8 Stana, district L9 Huedin). Se va resistematiza modul de alimentare cu apă, agent termic și energie electrică. Lucrările proiectate cuprind construcția sau reabilitarea de clădiri, peroane, copertine, căi de acces, pasarele, turnuri GSM-R, parcări, spații verzi etc.

Staţiile şi haltele de mişcare unde s-au proiectat lucrări la construcțiile civile sunt următoarele: Stana HM, Huedin, Brăişoru HM şi Poieni.

Punctele de Oprire unde s-au proiectat lucrări la construcțiile civile sunt următoarele: Aghireş, Jebuc şi Bologa.

8. Linia de contact

9. Protecția Instalațiilor din Cale și Vecinătate

10. Energoalimantare

Galerie foto