Studiu de Fezabilitate pentru Electrificarea şi Reabilitarea liniei de cale ferată Constanţa - Mangalia
Prezentare proiect
Modernizarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia include atât electrificarea completă, cât și reabilitarea infrastructurii feroviare pe o lungime de aproximativ 43 de kilometri. Scopul principal al acestui proiect a fost îmbunătățirea siguranței și eficienței traficului feroviar, aliniindu-se la standardele moderne de transport și având un impact semnificativ asupra mediului și calității serviciilor oferite pasagerilor.
Obiectivele principale ale proiectului
Modernizarea implică îmbunătățirea infrastructurii și a sistemului feroviar pentru a permite atingerea unor viteze de până la 160 km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru trenurile de marfă. Aceste măsuri contribuie direct la reducerea timpului de călătorie și la sporirea atractivității transportului feroviar, mai ales în sezonul estival, când această rută este intens utilizată.
Electrificarea liniei pentru un transport mai sustenabil
Un aspect esențial al proiectului este electrificarea tronsonului Agigea Ecluză – Mangalia, completând astfel electrificarea existentă între Constanța și Agigea Ecluză. Această măsură permite circulația trenurilor cu tracțiune electrică pe toată distanța Constanța – Mangalia, eliminând necesitatea utilizării locomotivelor diesel-electrice. În urma implementării acestei soluții, emisiile de gaze cu efect de seră sunt semnificativ reduse, iar impactul negativ asupra mediului înconjurător este considerabil diminuat.
Creșterea siguranței și eliminarea restricțiilor de viteză
Reabilitarea liniei de cale ferată și a lucrărilor de artă aferente, precum poduri și pasaje, contribuie la creșterea gradului de siguranță pentru pasageri și operatorii feroviari. Lucrările de consolidare planificate vor elimina restricțiile de viteză impuse pe anumite segmente ale traseului, permițând trenurilor să circule la viteze mai mari și în condiții de siguranță sporită.
Reducerea timpului de călătorie și creșterea frecvenței trenurilor
Un alt rezultat important al acestui proiect este reducerea timpului de călătorie pe ruta Constanța – Mangalia. Datorită creșterii vitezei maxime permise și eliminării necesității schimbării locomotivei în stația Constanța, trenurile operează mai rapid și eficient. De asemenea, proiectul prevede implementarea unui mers cadențat la 30 de minute pentru trenurile de călători pe această distanță, ceea ce va contribui la o mai bună planificare și confort al călătoriilor.
Confort îmbunătățit pentru pasageri
Proiectul aduce îmbunătățiri semnificative și în ceea ce privește confortul pasagerilor. Peroanele și clădirile de călători sunt modernizate conform normelor europene de interoperabilitate (STI), oferind facilități moderne și accesibilitate sporită. Pasagerii beneficiază de peroane mai bine echipate, stații renovate și alte servicii care vor îmbunătăți considerabil experiența de transport.
Lucrările de artă: o componentă esențială a proiectului
Responsabilitatea pentru proiectarea și execuția lucrărilor de artă a revenit companiei ISPCF, care a fost implicată în realizarea a 33 de lucrări majore de infrastructură, inclusiv:
- 1 pod de încrucișare,
- 4 pasaje inferioare,
- 4 poduri,
- 1 pasaj pietonal,
- 23 de podețe.